CARA BAYAR BIL UITM MENGGUNAKAN I-AKAUN KWSP

19 Nov 2022

CARA BAYAR BIL UITM MENGGUNAKAN I-AKAUN KWSP | 

Assalamualaikum & Hi .. Jom liz share cara liz bayar bil UiTM Iceps liz 


Langkah pertama : Klik SINI akan bawa u guys ke portal bawah ni. Yang liz bulatkan ni sila tekan dan pilih BIL PELAJAR



Langkah kedua : Selepas klik Bil Pelajar, u guys akan nampak details seperti di bawah ini. 




Perkara penting untuk rujukan bayaran ialah nombor bil. Nombor bil tu yang kita akan guna untuk bayar di KWSP nanti (bayar secara online sahaja). Tak perlu ke kaunter pun tau. Itu laa setakat bil yang liz dah bayar semenjak sambung belajar ni, beribu-ribu dah rupanya.

Langkah ketiga : Liz akan ke portal i-akaun (KWSP). Klik SINI akan jumpa portal seperti di bawah. Masukkan login id dan kata laluan u guys.


Selepas berjaya log in ke portal i-Akaun KWSP, u guys terus klik WITHDRAWAL seperti gambar di bawah ni. Di bawah contoh withdrawal type yang liz dah buat untuk education dan Approved. Kalau nak buat permohonan baru, u guys klik NEW APPLICATION 


Bila dah klik New Application tu, u guys akan nampak gambar seperti di bawah ni. Withdrawal Type : Education then tekan Next sebab kita nak buat bayaran iceps kan. Jangan pula pilih salah. 



Follow je Step 1 > Step 2 > Step 3 > sampai Step 4 okay guys.

KWSP akan minta TAC bila u guys dah sampai ke Step 4. Masukkan betul2 no bil dan amount bil ya. Lepas tu dah siap seperti gambar di bawah. Nanti boleh recheck semula status Bil Pelajar di Portal Langkah Pertama tadi Iceps dalam masa 3 hari bekerja macam tu. 



Semoga membantu u guys nampak sedikit gambaran macam mana buat pembayaran Iceps yang menggunakan i-Akaun KWSP ni. Bagi yang tak biasa, mungkin benda ni baru dan u guys rasa was-was lagi. Take your time. Lama-lama nanti korang dah tahu proses ni mudah je. 

Post a Comment

LEAVE COMMENT HERE.